Wijgenaarschap

Een erg interessante uitdaging: leerlingen het wijgenaarschap bijbrengen. Laten we hier samen over nadenken, om zo tot de bruisendste ideeën te komen. Ik denk dat het een goede zet is om schoolbrede, klasoverstijgende projecten/thema’s op te zetten (komend vanuit de leerlingen) en hiermee een wijgenaarschap bij te brengen en zo te werken aan collectieve adoptie; samen van mening zijn dat iets op een andere manier moet.

Zoals Erno Mijland (2013, 06 25). het omschrijft:

Het vermogen om je individuele belang (tijdelijk) te durven parkeren om een bijdrage te leveren aan iets wat groter is dan wat je alleen voor elkaar zou kunnen krijgen. Het vermogen om, om te kunnen gaan met wederzijdse afhankelijkheid.

Kijk inderdaad naar Wikipedia (ondertussen heeft dit zelfs een eigen Wikipedia-pagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia): toch een krachtig staaltje werk, voor een vrij bewerkbare encyclopedie.

Maak iets met veel kinderen, klasoverstijgend en groepsdoorbrekend, waar zij achteraf een erg positief gevoel aan overhouden. Dan heb je de juiste snaar geraakt. “Kijk dit eens, dat hebben wij allemaal samen(!), met elkaar gemaakt!”. Laat maar zien (http://www.laatmaarzien.com/methode/schoolbrede-projecten) heeft een pagina vol prachtige lesvoorbeelden voor een creatieve (mid)dag schoolbreed werken aan beeldende producten. Wellicht is er voor het wijgenaarschap een grotere opzet nodig.

Mijland, E. (2013, 06 25). Wijgenaarschap. Retrieved from Onderwijs van Morgen: http://www.onderwijsvanmorgen.nl/wijgenaarschap/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: