Model van wederzijds vertrouwen

De dag dat je leerde fietsen. Je hebt weken geoefend met je papa of mama die je vasthield en telkens even los liet. Telkens een beetje langer, maar niet zo lang dat je zou vallen. Nu laat je papa of mama, je los en moet je het zonder die veiligheid doen… maar het lukt je! Je fietst zelf, zonder hulp!

Dit stukje laat zien hoe belangrijk vertrouwen moet zijn tijdens het leren. Ieder kind heeft het in zich om te leren en vindt dat van nature ook leuk. Maar wanneer hij er niet op kan vertrouwen dat hij goed terecht zal komen, stopt dat leren.

Op school is vertrouwen eigenlijk net zo belangrijk als tijdens het leren.

Het kind moet erop kunnen vertrouwen dat het veilig is, dat het mag zeggen wat het denkt, maar ook dat de leerkracht het goede met hem voor heeft, ook al betekent dit soms ook straf. Dit is ook wat volgens de Volkskrant en Matti Meri (70) de basis van het Finse onderwijs is, wat het de afgelopen jaren zo goed heeft gedaan. “De basis van het Finse onderwijs is vertrouwen, onbegrensd vertrouwen in de docenten.” zegt Matti tegen de Volkskrant. En hier vinden de leerkrachten dat vertrouwen niet geschapen wordt door een inspectie die elke school en leerkracht op de vingers kijkt ‘of ze het wel goed genoeg doen, en volgens de regels’.

Een klas vol kinderen mag dan geen volwassen mensen zijn, maar ook kinderen bloeien meestal niet op wanneer een leerkracht alleen maar kijkt of de kinderen precies doen wat hij zegt. Vertrouwen is een leerling die autonoom kan leren en weet dat de leerkracht er is om hem te helpen, niet om hem af te rekenen. Ook al komt de leerling met problemen over de drempel: hij moet vertrouwen hebben dat de leerkracht hem pas laat fietsen wanneer hij er klaar voor is en hij er zeker van kan zijn dat hij niet zal vallen. Een kind dat met problemen de klas binnen komt, zal dus misschien eerst hulp moeten krijgen voordat het dat vertrouwen weer heeft.

Vanuit deze gedachte hebben we een model opgesteld dat dit in de onderwijspraktijk laat zien. Het model toont het wederzijds vertrouwen van leerling en leerkracht.

Model van wederzijds vertrouwen

Kinderen nemen op het moment van ‘over de drempel’ stappen een rugzak mee vol met bruikbare bagage. Als leerkracht is het belangrijk om dit inzichtelijk te krijgen en leerlingen vertrouwen te geven in het maken van opdrachten.

In de komende weken kijken wij (Friso van Asten & Alex Koks) naar hoe een leerkracht het beste in kaart kan krijgen wat het wederzijds vertrouwen tussen kind en leerkracht kan belemmeren, maar ook hoe dat vertrouwen weer teruggewonnen kan worden. Wij willen kinderen namelijk met een glimlach, zelfstandig de wereld in laten fietsen!

For excellence we need a motion of trust: Pedro de Bruyckere at TEDxAmsterdamED 201. (2013, 11 15). Opgehaald van YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=poQyK1AScNw

Speakers Academy. (2013, 11 15). Opgehaald van http://www.speakersacademy.nl/speakers/pedro-de-bruyckere

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: