De Vlaamse ICT-diamant met Venngage.com

Dag 2 #minorklm: een volle dag gevuld met interessante theorieën en diverse momenten van zelf werken. We begonnen met een goed opgebouwde les onder leiding van Stefan. Hierbij hebben wij, met behulp van het digibord, een planetarium gemaakt.

Een van de theorieën die vandaag behandeld zijn ging over de typen gebruikers van interactieve media (Beemt, 2014). Er worden vier typen ICT-gebruikers onderscheden:

1. Traditionalists. Deze ICT-gebruikers maken gebruik van ICT gericht op het opzoeken en uitwisselen van informatie. Voorbeelden zijn: mailen, gebruik van WhatsApp en surfen over het web.
2. Networkers. Deze ICT-gebruikers zijn actief op een of meerder platforms die vallen onder social media. Zij houden bijvoorbeeld hun eigen Facebook bij en maken verbindingen met anderen.
3. Gamers. Deze groep ICT-gebruikers zijn actief bezig met het spelen van een (grote) pc-game(s).
4. Producers. Deze groep ICT-gebruikers houden een profielpagina bij anders dan Facebook. Zij schrijven met een grote regelmaat stukken op bijvoorbeeld een blog en houden deze ook bij.

Vervolgens zijn we gaan kijken naar de beschrijvingen van de kennis die een leerkracht moet hebben op het gebied van ICT. Wij kregen als groepje de taak om de ICT-diamant van Vlaardingen uit te werken tot een infografic. De ICT-diamant laat in de vorm van een diamant zien welke zes vaardigheden en welke kennis kinderen moeten hebben als ze van de basisschool afkomen. Om de stukjes van de diamant zitten twee kaders: aan de binnenkant staat geschreven dat kinderen op een veilige en verantwoorde manier om moeten kunnen gaan met ICT-middelen. Hierbij gaat het om technische vaardigheden, zoals het openen van bijvoorbeeld Internet Exploor. Aan de buitenkant staat dat kinderen op een positieve manier open moeten staan voor nieuwe media en bereid zijn zich hier in te verdiepen.

Infographic

Je kunt de ICT-diamant in Vlaardingen vergelijken met de 21st Century Skills in Nederland. Het enige grote verschil tussen deze twee onderwerpen is het gebruik van ICT. De ICT-diamant draait vooral om het gebruik van ICT en de 21st Century Skills bevat veel meer: samenwerken, probleemoplossend vermogen, ICT-geletterdheid, creativiteit, kritisch denken, communiceren, sociale en culturele vaardigheden en samenwerken. Binnen de 21st Century Skills zijn de ICT-vaardigheden dus maar een onderdeel.

ICT_diamant

Reflectie op de tool

Met infografics kun je op een eenvoudige, mooie en snelle manier, met weinig tekst, de kern van een onderwerp overbrengen naar de lezers. Dit doe je door veel visuele aspecten op te nemen in je infografic en het geheel overzichtelijk te presenteren. Vandaag de dag zie je veel van deze infografics op internet. Zij geven een snel en duidelijk overzicht van de gegevens van een bepaald onderwerp. Wij hebben dit op onze beurt ook gedaan met venngage.com. De tool kent vele mogelijkheden om een infografic aan te passen naar ieder gewenst resultaat. Het nadeel van deze tool is echter, net zoals vele andere tools, dat de tool in het Engels gemaakt is. Voor kinderen is dit niet echt een drempel, omdat zij vaak de trial-and-error strategie toepassen en dus uiteindelijk de tool kunnen gebruiken, maar het zou eenvoudiger werken als de tool ook in het Nederlands beschikbaar is.

Beemt, A. v. (2014). Leren met interactieve media. Assen: Koninklijke Van Gorcum BV.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: